Дошкільний навчальний
 заклад №18


                                                                                                                                                           Субота, 20.10.2018, 23:19


Вітаю Вас Гість


| Реєстрація | Вхід
» Меню сайту

» Категорії розділів
Поради для батьків [38]
Поради для педагогів [32]

» Погода в Ужгороді

» Пошук по сайту

Головна » Файли » Поради для батьків

Вправи на розвиток пам'яті у дитини
21.04.2013, 20:46
     Здається, ще зовсім недавно ви з гордістю несли з пологового будинку крихітний згорток, з якого лунав тихий дитячий плач, а поруч не менш гордо крокував новоспечений батько, раз у раз намагається заховати чоловічу сльозинку. І вам здавалося, що попереду так багато часу для того, щоб дати своєму малюкові всі ті знання, які знадобляться йому в майбутньому.
   І ось він уже зовсім великий, вміє досить жваво говорити і любить слухати вірші та пісні. Але - от біда - сам запам'ятати нескладні слова не може. Напевно це засмучує вас, та й ваше чадо теж. Стаття «Розвиток пам'яті у дитини: вправи» допоможе вам впоратися з цією бідою за допомогою цікавих ігор, внаслідок яких пам'ять малюка буде стрімко розвиватися, даючи старт такому ж «пам'ятливого» майбутньому.
      Займатися розвитком пам'яті дитини вправами і всілякими іграми можна почати відразу, як тільки ви помітите, що малюк вже досить розвинений для того, щоб виробляти хоча б нескладні логічні операції з декількома поняттями відразу, коли він намагається продумати свої дії наперед, знаючи, як він надійде в разі виникнення тієї чи іншої ситуації. Причому це стосується абсолютно будь-якого процесу: починаючи від їжі («Якщо Ліля буде їсти неакуратно - Ліля забрудниться і їй доведеться прати сукню»), і закінчуючи читанням, коли дитині потрібно не забути перший букви складного слова, перш ніж він прочитає останні. Та й якщо дитина вирішила перерахувати: чи всі речі він взяв у дитячий садок, потрібно вміти не заплутатися в середині рахунки, щоб не починати його заново.
    Та й у дорослому житті хороша пам'ять просто необхідна - ось поставить мама молоко, а дитині потрібно не забути його вимкнути, коли закипить. Або двері закрити, виходячи з квартири.
    Розвиток пам'яті у малюка - справа тонка і обов'язкове, яким потрібно серйозно займатися і батькам, і педагогам в дитячому саду. Звичайно, процес цей досить відповідальний і складний - проте, в житті у дитини він зобов'язаний мати місце бути, так як від нього багато в чому залежить стан пам'яті вже дорослою, сформованою особистості.
      Ми хочемо розповісти вам, які вправи допоможуть у розвитку пам'яті у дитини. Умовно їх можна поділити на різні рівні складності. Ви самі зможете визначити, який рівень потрібен вашому малюкові саме зараз. Коли ви помітите, що вправи вже нецікаві дитині і він клацає їх, як горіхи - ускладнюйте завдання, нехай пам'ять поступово тренується.
                                     Вправи першого рівня складності

Приступати до занять можна вже тоді, коли ваш малюк вже визначено знає все про те, що предмети - постійні, що якщо прикрити ведмедика ковдрою - іграшка звідти нікуди не дінеться. Звичайно, дитина так само повинен знати самі іграшки, так би мовити, в обличчя, щоб не виникало плутанини під час занять. Адже якщо ви попросите малюка знайти зайчика, а він радісно дістане з коробки собачку - значить, його рівень підготовки не відповідає необхідному, тому заняття з розвитку пам'яті потрібно відкласти і зайнятися іншим розвитком.
Вправа перша: іграшки
Покажіть дитині дві маленьких іграшки, з якими він знайомий не з чуток і любить з ними грати. Сховайте їх під дві великі перевернуті гуртки, не криючись при цьому від дитини - нехай спробує знайти ту іграшку, яку ви у нього попросите. Це ж вправу можна істотно полегшити, якщо затиснути іграшки в кулаки і здійснити ту ж прохання.
Вправа друге: картки
Коли дитина навчиться безпомилково перевертати стакани і відкривати ваші долоньки - спробуйте використовувати в цьому занятті не самі іграшки, а картки. Тобто, візьміть два плоских зображення яких-небудь тварин (для простоти), назви яких ваша дитина вже давно вивчив. Перш ніж щось робити, ще раз вкажіть пальцем малому на кожну картку, супроводжуючи жест назвою тварини. Тепер переверніть картинки і задайте малюкові просте запитання: «А де слоник?». Дитина повинна пригадати, на який картці був зображений слон, і перевернути її (або вказати вам саме на цей малюнок).
                                          Вправи другого рівня складності
Приступати до цього комплексу вправ можна відразу ж після того, як ваш малюк навчиться безпомилково вгадувати - що ж за іграшки або картинки (у кількості двох штук) ви сховали в кулаці чи перевернули. Суть вправ не відрізняється від перших, змінюється лише кількість об'єктів.
Вправа перша: іграшки та картки
Під час виконання цієї вправи малюк обов'язково повинен бачити ваші маніпуляції. Візьміть три невеликі іграшки (поки що не слід брати однотипні: три машинки або три рибки, візьміть три абсолютно різних предмета) і, як у першому комплексі занять, покладіть їх під перевернуті склянки. Запитайте малюка: «А де мама сховала машину?», Дочекайтеся, поки малюк згадає, де ж ви заховали цю іграшку, переверне потрібний посудину і обов'язково зробить потрібну дію із знахідкою (тобто, якщо це машинка - хай покаже, як вона їздить). Не забирайте машинку «з поля», просто накрийте її знову і запитайте про місце знаходження вже інше іграшки, наприклад: «А де мама сховала тигреня?». Дитина повинен не помилитися у виборі і не перевернути той же стакан, який досі приховував машину.
Коли малюк навчиться справлятися з цим, перейдіть до занять з картками. Ви можете використовувати картинки з різними зображеннями - не обов'язково тільки тварин. Підійдуть і ті, які описують предмети побуту або меблі, фрукти та овочі - те, що дитині знайоме з самого дитинства. Коли ваша дитина вгадує, де яке зображення приховано, не забувайте похвалити і підбадьорити його - дайте малюкові стимул грати в ці ігри далі.
Вправа два: все навпаки
Вихідний матеріал для виконання цього вправу такий же, як і у всіх попередніх - кілька карток. Але, враховуючи, що це заняття дитині буде в новинку, візьміть спочатку два зображення. Покажіть їх вашій крихітці і переверніть «сорочкою». Тепер ви повинні просто вказати пальцем на картку і запитати: «А що мама заховала тут?», А малюк повинен напружити пам'ять і згадати - що ж там зображено. Якщо дитина ще не знає слів, він може використовувати специфічні жести або, наприклад, видавати звуки, як то тварина, яка заховано на картці. Звичайно, і це заняття вимагає базових знань у малюка: які тварини бувають і що вони «говорять».
Вправа три: маленький дослідник
Ваш малюк вже напевно щосили подорожує по квартирі в пошуках чогось новенького. За ідеєю, він повинен знати, в якій кімнаті можна знайти той чи інший предмет. Вам належить перевірити його знання. Попросіть малюка принести з кімнати парасольку. Якщо малюк готовий до такого роду занять, то він з легкістю зрозуміє ваше прохання, відправиться туди, де він колись бачив парасольку - і принесе вам його. На парасолі зупинятися не обов'язково - кожен раз просите малюка принести вам щось інше, нове.
Вправа чотири: маленький господар
Коли ви виконуєте домашні обов'язки - обов'язково залучайте до цього і свого малюка. Нехай допомагає вам із збиранням і готуванням, адже у нього вже достатньо сил і спритності, щоб виконати ту чи іншу нескладну доручення. Якщо ж ви попросили малюка підмести, а він не робить цього - спробуйте підмести разом з ним. Такі заняття сприяють розвитку як пам'яті, так і мови крихти - що теж важливо. Під час прибирання частіше звертайте увагу малюка на дрібні деталі процесу, пофарбовані емоційно. Побачивши під раковиною воду, Закричіть: «Ой, дивися, калюжа!», А піднімаючи важкий пакет з борошном, зітхніть втомлено: «Важко !».                 
                                  Вправи третього рівня складності

Вправи цієї групи мають на увазі наявність у дитини здібностей оперувати кількома предметами і прогнозувати хоча б дві дії наперед одночасно. Крім того, його мова повинна бути достатньо сформованою - малюк повинен розуміти кожне слово, яке ви вимовляєте, окремо.
Вправа один: тривала розмова
Вам слід поступово відходити від звички розмовляти з дитиною за допомогою коротких фраз. Чим довше пропозицію, тим краще працює мозок дитини, особливо якщо, наприклад, просити його виконати кілька дії відразу. Відішліть малюка в дитячу кімнату з проханням принести вам ведмедика і собачку. Або який-небудь предмет, але не називаючи його, а пояснюючи дитині його основні характеристики. Це потрібно для того, щоб малюк подумав: який же предмет в будинку відповідає вашому опису. «Загадуючи» речі, які ви просите принести свого малюка, не керуйтеся логікою. Можна пропонувати йому такі умови, яких він ніяк не чекає. Наприклад, принести за один раз вилку і правий носок. Не намагайтеся полегшити дитині завдання, повторюйте своє прохання, якою б довгою вона не була, цілком, а якщо малюк не зрозумів або не запам'ятав її - терпляче повторюйте, знову ж таки, не дроблячи на шматки. Якщо малюк вже вміє розмовляти - попросіть його продублювати ваше прохання, перш ніж виконати її.
Вправа два: граємо в ляльки
Розіграйте сценку: дві ляльки (можна взяти дві інші іграшки) - велика і маленька - сіли за столик пообідати. Запропонуйте малюкові допомогти лялькам поїсти, нехай він подасть великий ляльці тарілочку, а маленькій - чашку і ложку. І навпаки.
Вправа три: несподівані дії
Запропонуйте малюкові дуже несподіване рішення, набір таких дії, до поєднання яких він не звик. Посадіть за стіл велику ляльку і плюшевого зайця, а перед ними покладіть виделку і гребінець. Попросіть малюка, щоб він зачесав зайчика вилочкою, а ляльку погодував за допомогою гребінця.
Вправа чотири: запізніла реакція
Ця вправа спрямована на те, щоб увагу малюка було сконцентровано на чомусь одному тривалий час. Наприклад, якщо малюк попросив вас налити йому стаканчик води - не поспішайте кидатися до пляшки. Попросіть його почекати - скажіть, що спочатку вам потрібно підмести, а потім вже ви виконаєте його прохання. Таким чином, відбувається розвиток пам'яті дитини - він терпляче чекає, поки ви приберете, щоб налити йому води - увага концентрується на одній дії, строки виконання якого не стиснуті максимально. Проте не перестарайтеся - йти дивитися серіал замість того, щоб допомогти дитині, не потрібно - тому що маля ще не здатний так довго зберігати інформацію. Обмежтеся парою хвилин - а потім можете поступово збільшувати інтервал часу.
Вправа п'ять: малюємо і розмовляємо
Ваша дитина вже напевно познайомився з ручками, олівцями, фломастерами або фарбами, і він із задоволенням описує сторінки свого першого альбому. Запропонуйте йому «випустити спільно» книжечку, в якій дитина описав би свій звичайний день і звичні заняття. Після того, як картинки готові - задайте малюкові питання про те, чим він зайнятий на цьому малюнку, чи подобається йому це робити? Спробуйте отримати від нього якомога більше подробиць про кожну дію.
Вправа шість: саморобний ляльковий театр
Пам'ятаєте, як часто в дитинстві мама читала вам казки «Ріпка», «Колобок» чи «Теремок», і адже неспроста! Всі ці казки мають у своїй структурі повторювані ланцюжка подій, в яких змінюються лише персонажі. Ось і розіграйте з малюком яку з цих історій, використавши або тематичні іграшки, або саморобні картинки.
Вправа сім: дитина і світ навколо
Не думайте, що якщо малюк навчився потроху розважати себе сам, ваша участь у забавах йому вже не потрібно. Якраз гри і є основним «китом» розвитку і пам'яті, і асоціативного мислення крихти - тому влаштовуйте ситуативні ігри якомога частіше. Адже вам нічого не варто будинку розіграти сценку походу в поліклініку або, наприклад, у дитячий сад. Наповнюйте вашу гру подробицями і деталями, нехай малюк намагається продумати подальші кроки і ваших, і його дій - випустіть на волю його розвивається уяву! Пізніше такі ось ігри стануть базою для його власних забав.
Вправа вісім: малюк і побут
Спробуйте підключати свого малюка до абсолютно будь-якій роботі, якою займаються члени вашої родини. Він повинен буде освоїти всі ці робочі моменти і навички, які стануть чудовим базовим підмогою для дорослого життя. Особливо добре цим займатися тоді, коли ви самі помітили, що дитина хоче копіювати вас і ваші дії, наслідує дорослим. Припустимо, ви варите обід - тоді можна попросити малюка дістати з шафи велику каструлю для першого і поставити її на накритий стіл. А якщо ви нарізати хліб чи помідори, дайте дитині легкий і негострий одноразовий ножик з пластмаси - нехай допоможе вам. Поки ви миєте підлогу, попросіть малюка взяти ганчірочку і витерти пил, або вирвати бур'яни на городі, поки ви будете поливати овочі.
                            Вправи четвертого рівня складності

Ваш малюк невблаганно росте і дорослішає на очах, ви помічаєте, що йому вже нудно виконувати вправи третин складності - саме час перейти до найважчим заняттям для малюків.
Вправа один: оперуємо різними характеристиками предметів
Для проведення цього заняття вам знадобляться кілька однотипних предметів, які при цьому мають різні характеристики. Наприклад, візьміть велику, середню і маленьку тарілки, лялечок різного розміру і картки, на яких намальовані різні фрукти.
Тепер розкладете біля малюка всіх лялечок і тарілки і попросіть його виконати будь-яка дія щодо цих предметів. Наприклад, скажіть йому: «Візьми середню тарілку і дай її найменшою лялечці». І так далі. Варіацій, як ви самі розумієте, багато. Тепер викладіть перед крихіткою картки з зображенням фруктів (в принципі, можна взяти і справжні фрукти) і попросіть відтворити дії з ними. Скажіть дитині: «Дай, будь ласка, великий ляльці один апельсин і три банана, а маленькій - один банан і два яблука». Або так: «Поклади в маленьку тарілочку лимончик, апельсин і яблуко, а у велику - два банани і лимончик». Повторюйте порядок дій і умова завдання кожного разу цілком, не розбивайте його на окремі, більш запам'ятовуються, частини. Якщо ж дитина не зрозумів або не виконує ваше прохання - не полінуйтеся повторити її ще раз.
Вправа два: складна інструкція
Схоже вправа була в комплексі занять третього рівня складності. Як ви розумієте, тепер його потрібно буде ускладнити. Ви повинні формулювати для малюка довгі прохання, де фігурують від трьох предметів і вище, і в яких присутні декілька дій, що потрібно зробити у певній послідовності. Наприклад, в одному реченні може бути спонукання до виконання трьох нескладних дій за раз або прохання принести абсолютно різні предмети, не називаючи їх, а просто даючи малюку їх основні прикмети чи характеристики. Але ваш малюк вже непогано обізнаний в устрій світу, в якому він живе, тому банальні і повсякденні ситуації, з алгоритмом яких малюк знаком добре, доведеться залишити позаду. Спробуйте спантеличити малюка таким проханням, яку він ніколи досі не чув. Наприклад, скажіть йому так: «Візьми у ванній гребінець, а в кухні тарілку і покладеш їх у мою шапку», або так: «Подай мені, будь ласка, вилку і татові чорні брюки». Знову ж таки, повторювати кожне прохання потрібно щоразу знову і знову цілком, не розчленовуючи на короткі фрази.
Вправа три: згадуємо і придумуємо
Частіше задавайте своїй дитині питання про те, як пройшов його вчорашній день, чим він займався, і яким справах він хоче присвятити свій завтрашній день. Спробуйте з'ясувати подробиці. Якщо малюк каже, що завтра він піде гуляти, запитайте його - який одяг він хоче одягнути. Задавайте навідні запитання, намагайтеся вивідати все: починаючи від кольору футболки і закінчуючи носочками.
Вправа чотири: рольові ігри з сюжетною лінією
Занять такого виду ви просто зобов'язані приділяти якомога більше уваги, адже сюжетні рольові ігри розвинуть і пам'ять, і фантазію малюка, його асоціативне мислення. Розігруйте життєві сценки під час гри, спробуйте зробити так, щоб забава включала в себе максимум подробиць. Приміром, до ляльки Маші прийшла лялька Саша в гості, і принесла з собою смачний тортик. А Маша забула приготувати чай. Запитайте в дитини - як же потрібно заварювати чай?
Джерело: http://mira-moon.ru/
Категорія: Поради для батьків | Додав: admin
Переглядів: 947 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 5.0/2
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
» Наше опитування
Чи знайшли Ви на нашому сайті, те що шукали?
Всього відповідей: 68

» Корисні посилання
1.Веб-сайт МОНмолодьспорт 2.Державне інформаційно-виробниче підприємство видавництво „Педагогічна преса”

» Статистика сайту

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0


Copyright MyCorp © 2018
Безкоштовний конструктор сайтів - uCoz