Дошкільний навчальний
 заклад №18


                                                                                                                                                           Понеділок, 23.04.2018, 08:32


Вітаю Вас Гість


| Реєстрація | Вхід
» Меню сайту

» Календар
«  Квітень 2018  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30

» Погода в Ужгороді

» Пошук по сайту

Звіт керівника перед батьками, колективом та громадськістю з питань статутної діяльності закладу за 2016-2017 н.р.

02 червня 2017р.

1.Загальні положення

Дошкільний навчальний заклад № 18 санаторного типу Ужгородської міської ради знаходиться за адресою: вул. Айвазовського,6; м. Ужгород, Закарпатська обл., 88000, телефон: 3-63-07

Заклад побудований по типовому проекту в 1979 р., розрахований на 105 дітей. В закладі функціонують 1- група раннього віку, 5-дошкільних груп. У групу раннього віку зараховуються діти від 1,5 до 3 років,а в дошкільних групах перебувають діти від 3 до 6(7) років. Плата за перебування дітей в ДНЗ відсутня. Головною метою санаторного дошкільного закладу є оздоровлення, виховання та навчання дітей дошкільного віку з урахуванням стану їх здоров'я. Харчування п'ятиразове, грошова норма на одну дитину складає 33 гривні в день.

Засновник ДНЗ №18 – Ужгородська міська рада. Засновник здійснює фінансування ДНЗ, його матеріально-технічне забезпечення, надає необхідні будівлі з обладнанням і матеріали, організовує будівництво і ремонт приміщень, їх господарське обслуговування, харчування та медичне обслуговування дітей.

ДНЗ№ 18 працює за 5-ти денним режимом: дві групи з 24 годинним режимом перебуванням, чотири групи з 12-ти годинним режимом з 7.00 до 19.00 годин; вихідні–субота, неділя та святкові дні.

Формування груп відбувається за віковими ознаками. Мова навчання та виховання українська. Оздоровлено 120 дітей:

ясельна группа – 19 ;молодша группа №1 - 19; молодша группа №2 - 22середня группа - 19; старша группа І - 19; старша группа ІІ – 22 дітей.

ДНЗ № 18 в своїй діяльності керується Конституцією України, Законами України «Про освіту», «Про дошкільну освіту», «Про охорону дитинства», Положенням про дошкільний навчальний заклад в Україні затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 1 березня 2003 року №305, іншими нормативно-правовими актами та власним статутом.

Головною метою ДНЗ№ 18 є забезпечення реалізації права громадян на здобуття дітьми дошкільної освіти, задоволення потреб громадян у вихованні, догляді та оздоровленні дітей дошкільного віку, створення умов для їх фізичного, розумового і духовного розвитку.

Діяльність ДНЗ № 18 направлена на реалізацію основних завдань дошкільної освіти, збереження та зміцнення фізичного і психічного здоровٰя вихованців, всебічного розвитку їх особистості, розвиток творчих здібностей та нахилів, забезпечення соціальної адаптації та готовності продовжувати подальшу освіту.

2.Аналіз педагогічного складу

Штатним розписом ДНЗ № 18 передбачено 18 одиниць педагогічних працівників, з них: завідувач -1; вихователів – 12; муз. керівників -2; інструктор з фізкультури – 1; практичний психолог – 1; вихователь-методист –1.На даний час вакантними залишаються 0.75 ставки інструктора з фізкультури та 0.5 ставки практичного психолога.

Кількісний і якісний склад педагогічних працівників:

  • за освітнім рівнем: вища освіта -11 (69 %), середня спеціальна-5 (31 %),
  • за стажем роботи: до 3 років- 1 педагог (6%), від 3 до 10р. - 3 педагоги (19%), від 10 до 20р. - 4 педагоги (25%), понад 20 років-8 педагогів- (50%).
  • за результатами атестації : не атестовані – 2 ; 9тарифний розряд5 педагогів (31%); спеціаліст ІІ кат.- 4 педагоги (25%); спеціаліст І категорії - 3 педагоги (19%); спеціаліст вищої категорії – 1(6%); педагогічне звання « Вихователь- методист» - 1 педагог.

Проводиться робота щодо підвищення кваліфікаційного рівня педагогів. У порівнянні з 2015/2016 навчальним роком якісний рівень педагогів дошкільного закладу змінився: двоє педагогів пішло на заслужений відпочинок, колектив поповнився двома молодими спеціалістами.

3. Управлінська діяльність завідувача ДНЗ

Безпосереднє керівництво ДНЗ № 18 здій­снює завідувач Колодій Ганна Степанівна. З метою ініціювання участі педагогів, активних батьків у до­шкільному закладі прийнято такі форми самоуправління:

• рада закладу ДНЗ та батьківські комітети груп;

• профспілковий комітет;

• педагогічна рада;

• загальні збори батьків та членів трудового колективу;

Управлінські рішення та дії завідувача ДНЗ поточного року були спрямовані здебільшого на забезпечення працездатності ко­лективу на виконання річних завдань:

1) комплектація штатів відповідно до затвердженого штатного розпису;

2) організація заходів з підготовки реалізації вимог навчальних програм;

3) складання бюджетного запиту на 2017 рік;

4) організація роботи щодо охоплення навчанням дітей 5-річного віку та обліку дітей у мікрорайоні. За наслідками об­ліку дітей у закладі спланована та реалізується робота з бать­ками щодо підвищення їх педагогічних знань, озброєння мето­дами навчання та виховання дітей у сім'ї;

6)колектив постійно працює над створенням позитивного іміджу дошкільного закладу, цьому сприяє власний веб-сайт http://sadok18.at.ua/. Завідувач розробила його самостійно, наповнює матеріалами з досвіду роботи та виконує функції адміністратора. Ін­формація розрахована, в першу чергу, на батьків вихованців, а також на колег та батьків. Цікаві статті, фотогалерея, висвітлення поточної роботи — все це сприяє відкритості ДНЗ, залученню батьків до життя їх дітей у закладі. За підсумками конкурсу веб-сайтів навчальних закладів м.Ужгорода з 20 по 24 березня 2017 року на підставі рішення журі конкурсу серед 21 учасника визнано переможцем та нагороджено дипломом сайт ДНЗ №18 за зайняте 2-ге місце в цьому конкурсі

7) організація роботи зі зверненнями громадян є важливою скла­довою управління закладом. На особистому прийомі в завідува­ча ДНЗ було 67 осіб. Головними питаннями, порушеними під час звернень, є оформлення дитини до ДНЗ, працевлаштування , надання архівних довідок;

8) організація морального та матеріального заохочення праців­ників, які сумлінно виконують свої обов'язки, працюють твор­чо, є невід'ємною складовою успішного управління закладом. Упродовж року всі педагоги отримали щорічну грошову вина­городу (ст. 57 Закону України «Про освіту»). Кращі працівники були відзначені грамотами;

9) організація роботи з батьками та громадськістю з метою залучен­ня їх до управління закладом, пропагування відкритості та про­зорості відбувалась через раду ДНЗ, загальні батьківські збори.

З метою визначення рівня та вдосконалення навчально-виховного процесу адміністрацією ДНЗ №18 були охоплені контролем усі суттєві питання. Своєчасно здійснювався попереджувальний контроль за змістом та якістю перспективного і календарного планування навчально-виховного процесу, готовністю вихователів і інших спеціалістів до робочого дня та за якістю підготовки до запланованих річним планом заходів. Проводилося тематичне вивчення організації музичної діяльності дітей середніх і старших груп; тематичне вивчення організації економічного виховання, вивчення організації та проведення дослідницько-пошукової роботи з дітьми-збереження здоровٰя людського тіла, комплексне вивчення стану роботи щодо адаптації дітей 3-го і 4-го років життя до умов дошкільного закладу, підсумковий моніторинг засвоєння вимог програми «Українське дошкілля» в групах молодшо-середнього віку та визначення рівня готовності випускників дошкільного закладу до навчання в школі.

Відповідно до плану роботи управління освіти на 2017 рік у ДНЗ №18 вивчено стан організації гурткової роботи з іноземних мов та вивчено стан організації та проведення занять з мовленнєвого розвитку дошкільників у формі анкетування та відвідування занять членами комісії

У 2016/2017 навчальному році колектив закладу працював творчо і відповідально. Мною було охоплено оперативним контролем стан підготовки до навчального року, виконання вимог режиму в ДНЗ, рівень педагогічної майстерності педагогів. Для вирішення завдань, що ставились перед педагогічним колективом на 2016/2017 навчальний рік, проводилась робота спільних спостережень та пошуку з боку педагогів. Педагогічний колектив надавав дітям початкові знання, створюючи умови для самореалізації особистості дитини, формуючи у неї вміння пізнавати навколишній предметний світ, себе, інших людей і практично застосовувати набуте. Завдяки вмілому педагогічному керівництву та залученню дітей до різних видів діяльності, дошкільники мали змогу до вільного розвитку і проявів творчих здібностей.

З метою підвищення педагогічної майстерності педагогів, спрямовуючи навчально-виховний процес на виконання головних завдань, адміністрацією були сплановані та проведені протягом навчального року чотири засідання педагогічної ради, семінари-практикуми, майстер-клас, колективні перегляди занять та режимних моментів, консультації (щомісяця). Кількісний та якісний аналіз оцінювання методичних заходів свідчить, що всі вони мали науково-методичний та пізнавальний характер, сприяли поліпшенню якості володіння різноманітними прийомами та методами роботи. Щодо удосконалення і модернізації роботи з родинами, колектив педагогів працював над формуванням свідомості батьків щодо підвищення фізичної та розумової працездатності дітей, навчання дітей жити у злагоді з довкіллям та з собою. Разом з батьками педагоги закладу навчались уникати конфліктів, будувати стратегію розв`язання конфліктів, уникати конфліктних ситуацій.Колектив створював умови для емоційного благополуччя дитини, будував навчальну діяльність в динамічному режимі, використовуючи різні спеціальні оздоровчі заходи.

4.Методична робота

Реалізуючи завдання Базового компоненту дошкільної освіти в дошкільному закладі визначено модель сучасного дошкільника:

– фізичне, психічне та морально-духовне здоров’я;

– компетентність дитини в сферах життєдіяльності;

– збалансоване прагнення дитини до самореалізації та саморозвитку;

– сформованість базових якостей особистості.

Аналіз навчально-виховного процесу та системи методичної роботи дає право стверджувати, що педагоги закладу спрямовують освітній процес на реалізацію ознайомлення малят із наукою життя, зокрема вчать:

- орієнтуватись у нових умовах життя;

- володіти практичними і життєво-необхідними вміннями;

- знаходити своє місце серед інших;

- відчувати межу допустимої поведінки;

- виробляти реальну самооцінку;

- не відступати від розпочатої справи, знаходити засоби досягнення мети, долаючи труднощі нашляху;

- гідно вигравати та програвати, не боятись помилитись.

Успішно педагогами закладу впроваджуються інноваційні та інтерактивні методи і форми навчально-виховної діяльності, які забезпечують особистісно орієнтовану та розвиваючу творчі здібності модель дитини дошкільного віку:

- інтегровані заняття;

- комплексні заняття;

- заняття-подорожі;

- заняття-розваги;

- групові та підгрупові заняття;

- сюжетні заняття та рольові ігри;

- традиційні та родинні свята .

Робота над реалізацією річних завдань значно активізувала форми методичної роботи з педагогічними кадрами: педагогічні ради, семінари, семінари-практикуми, тренінги, колективні перегляди, виставки, творчі групи, самоосвіта.

З метою обміну досвідом практичної діяльності з питань організації різних видів роботи з дітьми проведено колективні перегляди навчально-виховного процесу для педагогів закладу. У вересні 2016 року на телеканалі «Тиса » вийшла в ефір дитяча година «Дивосвіт» на екологічну тематику за участі старших дошкільників ДНЗ.

Педагоги ДНЗ щорічно беруть активну участь у проведенні міських методичних об’єднань, виставках-презентаціях ДНЗ, виставках-конкурсах «Осінній вернісаж», «Новорічна іграшка», «Великодні писанки», експонати виставок є креативними, цікавими, неповторними.

Музичні керівники Вінер Н.С. та Калинська Н.М. щороку готують цікаві хореографічні та вокальні номери із старшими дошкільниками, та беруть активну участь у проведенні міського огляду-конкурсу художньої самодіяльності вихованців дошкільних навчальних закладів м. Ужгород «До-ре-мі-фа-солька».

Вихованці старших груп взяли участь у чемпіонаті з перетягування канату серед дошкільників. Серед 22 команд учасниць стали переможцями, отримавши 2 місце. 1 червня відбулося вручення призів переможцям конкурсу малюнка «Ужгород-моє рідне місто»: Ярчич Єлизаветі та Андрійцьо Артему.

Робота педагогічного колективу ДНЗ№18 була спрямована на розвиток у дітей умінь і навичок, необхідних для життя у суспільстві та подальшого навчання фізично та психічно здорової дитини. Проведено анкетування батьків щодо визначення напрямків роботи ДНЗ, про виховання дитини в сімї та розвиток у дітей творчих здібностей.

5.Результати навчально-виховного процесу

Детальний аналіз показників компетентності дітей дає право стверджувати, що освітні завдання реалізовані якісно.

Результати роботи ДНЗ не можуть розглядатись як щось кінцеве, остаточно завершене. Щороку діти ростуть, переходять із групи в групу, набирається новий контингент на заміну тим, які підросли і вступили на навчання до школи. Зміни стосуються не тільки дітей, а й кадрів, умов здійснення освітнього процесу: все це перебуває в безперервному русі, зміні, розвитку.

6. Робота з наступності із школою та батьками.

До школи у 2017 році підготовлено 36 дошкільників.

Педагогічним колективом закладу була проведена певна робота щодо охоплення дітей 5-го року життя дошкільною освітою. Відповідно до Законів України «Про дошкільну освіту» (ст..19), «Про місцеве самоврядування в Україні» (ст..32), на підставі листа Міністерства освіти і науки України від 07.05.2007 № 1/9-263 «Про організацію обліку дітей дошкільного віку», з метою своєчасного обліку дітей дошкільного віку (від народження до шести років), в закладі було створено робочу групу з обліку дітей дошкільного віку, що мешкають на території, закріпленої за дошкільним закладом № 18.

7.Організація харчування

Організація харчування дітей в дошкільному навчальному закладі, здійснювалася згідно Інструкції з організації харчування дітей у дошкільних навчальних закладах, затвердженої Наказом Міністерства освіти і науки України, Міністерства охорони здоров’я України 17.04.2006 за №298/227. Відповідно до штатного розпису дошкільний навчальний заклад укомплектовано працівниками, які забезпечують організацію харчування.

У закладі встановлено доцільний п’ятиразовий режим харчування, наявні меню-вивіски, графік видачі їжі (затверджений наказом завідувача), добові проби. Призначені відповідальні особи за організацію харчування та відповідальна особа за зняття проби з готових страв.Відповідно до вимог у групах організовано питний режим.

Ведеться контроль за дотриманням правил організації харчування з боку медперсоналу та адміністрації. В закладі створена бракеражна комісія.

У дошкільному закладі наявні картотеки страв, орієнтовні двотижневі сезонні меню, затверджені СЕС, щоденні меню-розкладки, котрі відповідають картотекам страв. Відповідальними особами регулярно ведуться відповідні журнали: бракеражу сирих продуктів, бракеражу готових страв, обліку виконання норм харчування, складського обліку, реєстрації відходів, тощо.

Дошкільний навчальний заклад забезпечений проточною холодною та гарячою водою.Технологічне та холодильне обладнання знаходиться в робочому стані. У 2016 році заклад отримав нові холодильну та морозильну камери з об’ємами, що відповідають потребам закладу, електричну м’ясорубку, замінена на нову електрична плита та духова шафа.

Всі продукти харчування, що надходять, відповідають вимогам державних стандартів, супроводжуються документами, що засвідчують їх якість

Відповідно до рішення виконавчого комітету Ужгородської міської ради №14 від 16.01.2015р. з 02.березня 2015 року харчування дітей здійснюється у відповідності до грошової норми, що становить 33 гривні 00 коп. в день на кожну дитину і фінансується з міського бюджету. Це дозволяє наблизити виконання норм харчування до адекватної компенсації фізіологічної потреби дітей, збереження їх здоров’я та забезпечення їх нормального фізичного розвитку.

Усі продукти харчування, що надходять до ДНЗ №18 відповідають вимогам державних стандартів, супроводжуються накладними, сертифікатами якості, висновками санітарно-епідеміологічної експертизи.

Умови для організації харчування в дошкільному закладі задовільні. Харчоблок має необхідне приміщення, забезпечений проточною гарячою та холодною водою, оснащений необхідним технологічним обладнанням, яке знаходиться в робочому стані. В рамках програми співробітництва в травні 2016р. заклад отримав нове обладнання для кухні: холодильник, морозильну камеру, електроплиту та електром’ясорубку.

Як видно по даним таблиці, в своїй більшості діти забезпечені основними продуктами харчування в достатній кількості. Менше, ніж на 50% забезпечено наступними продуктами: риба (28-21%), яйця (41-27%), сухофрукти (14-10%), фрукти свіжі (17%). Близько 50 % забезпечення по овочам (40-45%), картоплі (52-27%), молоко (33-51%), олія (66-68%), сир твердий (61-43%), сир кисломолочний (63-62%), соки фруктові (55-76%). Найкраще заклад забезпечений м’ясом (90-96%), сметаною (73%), цукром (100%), крупами (100%), хлібобулочними виробами (85-65%). В середньому вартість харчування однієї дитини в день за цей період становила 25,86 грн.

Упродовж року спеціалісти санітарно-епідеміологічної служби здійснювали контроль за організацією харчування дітей у дошкільному навчальному закладі, зауважень щодо організації харчування не було.

8.Медичне обслуговування

В дошкільному закладі діти забезпечені постійним медичним обслуговуванням на безоплатній основі. В дошкільному навчальному закладі створено всі належні умови для проведення медико-профілактичних і оздоровчих заходів.

Заходи лікувально профілактичного характеру:

Антропометричні вимірювання та оцінка фізичного розвитку дітей в установлені строки: дітей раннього віку – 1 раз на місяць, дітей дошкільного віку – 1 раз в квартал. В літній період – щомісячно у кожній групі. Дані фіксуються в Журналі антропометрії та медичній картці дитини. Був проведений аналіз по фізичному розвитку 120 дітей, станом на 30.05.17 у нас є 68 діток з с/г фіз. розвитком, 18 діток – в/г, 10дітей – вс/дг, 9 дітей – с/дг, 7дітей – вс/г, 4 діток – нс/дг, 2 діток – н/г та 2діток – нс/дг.

Диспансерний огляд дітей, які знаходяться на обліку проводиться у дитячій поліклініці сімейним лікарем. У ДНЗ№18 є Журнал диспансерного огляду, в якому раз на рік звіряються дані по захворюванням. Станом на 2017 рік на диспансерному обліку перебуває 8 дітей.

З них: 2 - гематолог, 2 - хірург, 2 - кардіолог, 1 – нефролог, 1 – дерматолог

Облік захворюваності в навчальному закладі проводиться на підставі довідок лікаря про захворювання, або на підставі огляду штатного педіатра ДНЗ№18. Аналіз захворюваності проводиться щоквартально, підсумок проводиться за рік та узагальнюється наказами завідувача по закладу. Складені статистичні таблиці, які дозволяють наглядно побачити ріст або зменшення захворюваності по роках. Результати аналізу захворюваності та ведення профілактичної роботи заслуховуються на виробничих нарадах, засіданнях ради ДНЗ, батьківських зборах . Загальна захворюваність дітей в ДНЗ №18 за 2016 - 2017 н.рік – 173 випадки.

  1. Ясельна група – 15 дітей. Загальна захворюваність – 31 випадків.

З них ГРВІ – 27, гострий бронхіт – 4.

  1. Молодша група І – 18 дітей. Загальна захворюваність – 11 випадків.

З них ГРВІ – 6, гострий бронхіт – 2, афтозний стоматит – 2, алергічний дерматит – 1.

  1. Молодша група ІІ – 18 дітей. Загальна захворюваність – 37 випадків.

З них ГРВІ – 25, гострий бронхіт – 8 (4 з них припадають на одну дитину), середній отит – 1, афтозний стоматит – 1, гепатит А – 5.

  1. Середня група (ночуюча) – 18 дітей. Загальна захворюваність – 38 випадків.

З них ГРВІ – 27, гострий бронхіт – 5, середній отит – 2, афтозний стоматит – 1, пневмонія – 2, алергічний дерматит – 1.

  1. Старша група І - 21 дитина. Загальна захворюваність – 33 випадків.

З них ГРВІ – 28, гострий бронхіт – 3, середній отит – 1, віспа – 1.

6.Старша група ІІ (цілодобоваа) - 17 дітей. Загальна захворюваність – 22 випадки.З них ГРВІ – 14, гострий бронхіт – 5, середній отит – 1, віспа – 1, гострий кон’юктивіт – 1

За 2016-2017 навчальний рік (станом на 30.05.17) в ДНЗ №18 поступило 58 дітей: 20 – інфікованих ,10 – Туб віраж, 27 – контактних,1 –гіперергічна реакція.

Фізіотерапевтичні процедури проводяться у спеціально обладнаному кабінеті, де можна отримати курс УФ- терапії ЛОР органів, та інгаляції з лікувальними препаратами (фіз. розчин, декасан, лазолван, мінеральні води).Фізіопроцедури назначаються лікарем-педіатром ДНЗ№18 або сімейним лікарем. В 2016 році повний курс фізіопроцедур отримало 38 дітей. За 2017 рік – 26 дітей.

Особлива увага приділялась нетрадиційним формам оздоровлення дітей. Це гімнастика пробудження, ходьба після денного сну по: морській солі, камінчиках, ребристій дошці та резинових ковриках , використання дихальної гімнастики та точкового массажу, пальчикова гімнастика, масажування долонь, оздоровчі хвилинки впродовж дня

9. Дотримання вимог охорони дитинства, техніки безпеки, санітарно-гігієнічних та протипожежних норм.

Згідно ст. 23 Закону України ,,Про освіту,, дошкільний заклад забезпечує право дитини на охорону здоров?я, здоровий спосіб життя через створення умов для безпечного нешкідливого утримання дітей. Дана робота ведеться в таких напрямках:

· Створення безпечних умов для перебування дітей..

· Робота з колективом по ОП, ПБ, БЖД.

· Навчально-виховна робота з дітьми з питань БЖД

· Робота з батьками.

Кожен працівник ДНЗ проявляє турботу по створенню безпечних умов для перебування дітей як у приміщенні, так і на прогулянкових майданчиках. Про що свідчить відсутність випадків травмування дошкільників під час перебування в дошкільному закладі на протязі останніх років. Вчасно відбувається усунення несправності устаткування, ремонт меблів та іншого обладнання.

Робота дошкільного навчального закладу в 2016-2017 навчальному році проводилась на достатньому рівні. Але поряд з успіхами є і недоліки , над якими будемо працювати надалі

10.Фінансово-господарська діяльність дошкільного закладу

Фінансово-господарська діяльність дитсадка здійснюється згідно кошторису. Формується наш кошторис із фінансових асигнувань, що надходять із місцевого бюджету

Згідно програми матеріально-технічного забезпечення на 2016 рік придбано:

М’який інвентар –6400,00 грн.

Матрас 140х60см: 48 шт.

Рушник 50х70см : 25 шт.

Спецодяг для кухні- 4 комплекти.

Канцелярське приладдя – 3100,00 грн.

Господарське приладдя – 4200,00 грн.

Миючі засоби – 5800,00 гр

Пральна машина -5887,98 грн.

Медикаменти--798.26 грн.

фарба-756,00 грн.

Всього - 29819,60 грн

В рамках проекту покращення санітарних умов у дитсадках м.Ужгорода отримано:

1.Плиту електричну- 1шт.

2.Морозильну шафу- 1шт.

3.Холодильну шафу- 1шт.

4.Мясорубку електричну -1 шт.

Кошторисні призначення на 2017 рік:

- фонд ЗП на 2017рік : 2 445 243,00 грн;

-харчування -492 800,00 грн;

-основні засоби -17 100,00 грн;

- предмети, матеріали - 23 200,00 грн.

.Станом на 01.06.2017 р. отримано:

1. Моноблок - 9336 грн.

2. Дитяча постільна білизна (40 комплектів) - 4280грн.

 

» Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 167

» Корисні посилання
1.Веб-сайт МОНмолодьспорт 2.Державне інформаційно-виробниче підприємство видавництво „Педагогічна преса”

» Архів записів

» Статистика сайту

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0


Copyright MyCorp © 2018
Безкоштовний конструктор сайтів - uCoz